Hoofdstuk 1 / stretching

Zet één voet stevig in de grond. Leg de andere voet iets naar achter plat op de wreef. Hou de haalbare druk 5 tellen vast en laat dan weer los. Herhaal dit 3 maal. Kan al zittend of staand.

Variatie: de tenen oprekken. Zet je ene voet naar achter op de tenen en geef druk.

 

Ga met de bal van de voet op een voorwerp staan waarbij de hiel nog steunt op de grond. Je mag een lichte stretch voelen in de kuit, 1 minuut. Wissel de voeten. Je kan de dikte van je voorwerp variëren (opgerolde handdoek, boek, yogablok …).

Duw jezelf niet opwaarts maar haal de voet van het voorwerp en ontspan.

 

Ga zitten (of sta recht) en rol al duwend met één voet over de tennisbal van voor naar achter. Als het pijn doet, geef dan iets minder druk en adem goed in en uit. Rol één minuut. Voel het verschil met de andere voet en maak dan deze ook los. Eénmaal per dag, ideaal in de ochtend.

 

Rol, vanuit de houding zoals op de foto, met je kuit over een tennisbal of foamrol. Indien je weinig druk ervaart kan je het geplooide been uitgestrekt op je scheenbeen leggen. Ideale oefening om verzuurde kuitspieren beter te laten doorstromen zodat de achillepees en hiel minder onder spanning komen. 

Hoofdstuk 2 / Belang van detoxen: 

Voedingssupplementen: laat je adviseren door je therapeut, osteopaat, chiropractor of (natuur)arts. Mijn voorkeur gaat uit naar Bioradix, Fenioux, Urmale. Supplementen zijn een aanvulling en geen vervanging voor je voeding. 

Energetische drops: Drops15 van Aqwatech (verkrijgbaar bij Tine/Voetzaam) www.drops15.com

 

Hoofdstuk 3 / versterken

Zet je tenen van één voet op de tennisbal en schiet deze weg. Doe dit tienmaal met dezelfde voet en daarna met de andere voet. Neem tussen de twee voeten een pauze om te voelen hoe de geactiveerde voet voelt tov de andere.

Eénmaal per dag, kan ook zittend.

 

 

Je neemt een lichte sjaal of doek en legt die op de grond voor je. Je plaatst je beide voeten zodat de grote tenen elkaar raken en op de doek staan. De hielen zijn ver van elkaar verwijderd. Met je tenen, door ze te krommen of te strekken, breng je de sjaal of doek onder je voeten. Je grote tenen draaien om elkaar heen. Dus je wisselt de beweging van je tenen af, voet per voet. Dit is een zware beweging en mag je slechts drie maal na elkaar doen. 

 

 

Neem 2 tennisballen . Je plaatst je beide voeten op de buitenrand.  Je knelt de ballen tussen de voeten en je maakt kleine stapjes vooruit. Je drukt met je voeten de ballen tussen de voeten. Je kan vijf stapjes vooruit en vijf achteruit plaatsen en dit max drie maal herhalen. Je kan voeten lichtjes opheffen, als dat niet lukt dan maak je schuivende bewegingen.

 

 

 

 

 

Afbeelding nachtorthesen

Hoofdstuk 3

 

Op pagina 43 lees je een voorbeeld van magnesium, nl. Permsal.

Permsal is een Nederlands product. Zij werken samen met een groeiend netwerk, ook in België, van topsporters, fysiotherapeuten, masseurs, pedicure, sportscholen of fitness- en welnesscentra. Magnesium opname via de huid wordt steeds populairder vanwege de bewezen effectiviteit.

www.permsal.nl

Hoofdstuk 4

Hoofdstuk 8

Ik verwijs hier graag naar het boek 'In het spoor van ikigai. Ik kwam hier om te zoeken' van Christina van Geel (2018), uitgeverij Vrijdag te Antwerpen. Er is uiteraard nog veel literatuur te vinden over je ikigai. 

  1. Waar hou je van? zegt iets over je passie en missie in je leven
  2. Waar ben je goed in? zegt iets over je deskundigheid en passie
  3. Wat heeft de wereld nodig? zegt iets over je missie en roeping
  4. Welke waarde haal jij hieruit? zegt iets over je roeping en deskundigheid

Je ikigai is dan de puzzel van je passie, roeping, missie en deskundigheid. 

 

 

Op pagina 80 vertel ik over een supplement met groenten en fruit. Hierbij de link met meer informatie. Je kan ook persoonlijk terecht bij Tine met jouw vragen. 

http://md27889.juiceplus.com/

Hoofdstuk 9

Hoofdstuk 10

Een basis om barefoot en met minder schokdemping te wandelen/lopen zijn de teenkousen. Je vindt ze op de website www.iedereenloopt.be in alle variaties. Hier kan je ook terecht voor barefoot schoenen. Klanten van Voetzaam krijgen een korting (kortingscode = voetzaam). 

Indien je wenst te lopen met een zool met weinig drop (dikte zool) dan kan ik je twee merken aanraden: Newton en Altra. Ideaal voor lopers met een voorvoetlanding en die vooral op onverharde ondergrond trainen. 


Hét boek

Dit krachtige, prachtige en praktische boek helpt niet alleen om onze voeten meer naar waarde te schatten, maar zorgt er ook voor dat we de nodige inzichten en tools krijgen om gezond en wel door het leven te stappen.

Bekijk het boek in detail

Cover: € 20 (incl. verzending)
E-book: € 9,95

© 2021 Hikimo - Tine De Valck - BTW BE 0894.938.331 - Bergenstraat 6, 8020 Ruddervoorde
Tel 0484 66 28 61 - info@hikimo.be - nieuwsbrief - sitemap - privacy policy - cookie policy